" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Sunday, August 22, 2010

Ramadhan Di Pakistan

Assalamualaikum..


setelah selesai nya pembelajaran di madrasah ramadhan selama 1/3 fatrah, kini fatrah seterusnya terus membilang hari..namum adakah hati dan diri kita masih sentiasa dahagakan rahmat dan pengampunan dari allah s.w.t..

Namun ramadhan kali ini begitu hebat ujian nya bagi ummat islam di negara lain..adakah kita sentiase sedar tentang ummat islam dan sedara seagama kita di negara lain yang sentiase diuji dan diuji...tetapi kita di sini hakikatnya hanya mampu melihat dan berdoa kepada allah namun adakah semua yang mengangkat tangan memohon pertolongan dari tuhan??? itu persoalan nya..

Baru-baru ini, Pakistan negara yang majoriti nya muslim telah dilanda bah dengan banjir yang besar sehingga mengorkan kan lebih 1400 orang..pernahkah kita ummat islam dimalaysia hari ini yang saban harinya mampu meneguk air bersih di bibir dan mampu memenuhkan isi perut dengan kelazatan makanan memikirkan bala seperti ini kemungkinan berlaku di negara kita???

JAWAPANnya mestilah tidak kerana terlalu naif dan lemahnya iman kita..apa yang terlantas difikiran hanyalah "Nau’zubillahimin zaalik" moga Allah hindarkan kami di negara malaysia ini dari bala tersebut..itu lah lemahnya ummat akhir zaman..

jangan kata ini hanya fenomena kejadian alam semulajadi kerana kita tidak mampu menduga apakah bala yang bakal kita hadapi di saat negara kita yang semakin hari semakin parah dinodai kejahilan dan kemaksiatan..

Cuba kita lihat kisah serta sejarah ummat terdahulu seperti kaum nabi Lut,nabi Nuh dan Ramai lai kaum-kaum utusan Allah yang mana kesan dan pengajaran telah pun ALLAH tunjukkan untuk kita namun seringkali kita alpa dan leka..Mempelajari sejarah lepas adalah panduan penting bagi kehidupan insan di hari ini dan akan datang. Sejarah jika tidak diingati untuk pengiktibaran bak kata Winston Churchill: “History repeats itself because no one was listening the first time”.

Oleh itu,
Jangan Dinafikan sekiranya ujian dan malapetaka yang hadir ditimpa ummat islam itu adalah balasan dari ALLAH s.w.t terhadap kesalahan dan kesilapan hambanya..


Mudah-mudahan Fatrah yang seterusnya di bulan Ramadhan ini dapat menyucikan hati dan diri kita dari dosa-dosa yang lalu bagaimana dalam sebuah Riwayat Al-Bukhari dan Muslim Dari Abu Hurairah Sabda Nabi Muhammad SAW bahwa "barangsiapa mendirikan puasa Ramadhan dengan iman dan ikhlas maka dosanya yang telah lalu diampuni oleh Allah SWT" (man qama ramadhan imanan wa ihtisahaban gufira lahu ma taqaddama min dzanbih). Kata "Qama" di sini tidak hanya menjalani ibadah puasa, tapi juga menghidupkan malam harinya dengan ibadah-ibadah tambahan seperti tarawih, tadarus, i"tikaf, dan banyak lagi amalan yang mampu dibawa untuk mendapatkan ganjaran dari ALLAH S.W.T..

Akhir kalam Sedikit gambaran tentang bala bencana di negara ummat islam di Pakistan yang telah dilanda banjir..moga kita sentiasa bersedia dengan ujian ALLAH..


Kegigihan ibu-ibu yang sentiasa melindungi anak mereka


Kemusnahan yang hanya dengan sekelip mata sahaja..Subhanallah
hebatnya kuasa ALLAH


Seorang Ayah membawa anaknya menaiki motor merentas banjir.kelihatan anak kecil itu menangis disisi ayahnya..
Adakah anak-anak kita di sini menangis kerana itu???



Mencari sisa dan baki barang-barang yang masih elok daripada runtuhan tanah akibat abnjir besar


kelihatan seperti tsunami yang berlaku di indonesia beberapa tahun yang lalu


hampir keseluruhan utara Pakistan dilitupi banjir besar

No comments:

Post a Comment